Language: Asset 14 FA

چمبر تست حرارت و برودت

چمبر تست حرارت و برودت

چمبر تست حرارت و برودت که با نام چمبر پلکانی نیز شناخته می شود یکی از انواع چمبرهایی است که در صنایع مختلف قبل از ارائه اولیه محصول به بازار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این نوع از چمبرها برای اطمینان بخشی نسبت به کیفیت و طول عمر مواد و قطعات در آزمایشگاه های تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت بسیار حائز اهمیت است. برای آشنایی با چمبر تست حرارت و برودت و نحوه انجام تست در این نوع از چمبرها با ما همراه باشید. در این مقاله سعی داریم ابعاد مختلف این چمبر تست را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی چمبر تست حرارت و برودت

چمبر تست حرارت و برودت یک دستگاه آزمایشگاهی تخصصی است که در آن شرایط محیطی واقعی شبیه سازی می شود.

آزمایشات پایداری مواد و محصولات در دو فاز طولانی مدت و تسریع شده انجام می شود. در واقع هدف از استفاده از چمبر تست حرارت و برودت ایجاد شرایطی برای تسریع روند پیری و فرسایش مواد، قطعات و یا محصولات و انجام مطالعات پایداری تسریع شده می باشد. این مطالعات به بهبود فرآیندها، استفاده بهینه از منابع، کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و افزایش کارایی در تولید و ارائه محصولات منجر می شود.

در هنگام انجام مطالعات پایداری تسریع شده محصول در چمبر تست حرارت و برودت، این دستگاه ها این امکان را فراهم می کنند که کلیه پارامترهای محیطی که در بالاترین سطح تنش قرار دارند، تحت کنترل باشند. از طرف دیگر در این محفظه های تست، امکان پایش و ثبت لحظه ای و گزارش دهی وجود دارد که این قابلیت به محققین کمک می کند که روند آزمایش را به طور دقیق تحت نظر و کنترل داشته باشند.

چمبر تست حرارت و برودت چیست

کاربرد چمبر تست حرارت و برودت

استفاده از چمبر تست حرارت و برودت یا همان چمبر پلکانی در آزمایشگاه های کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه صنایع مختلف مزایای زیادی دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

از سویی، محفظه تست حرارت و برودت با تسریع روند آزمایش در مدت زمان نسبتاً کوتاهی یک پیش بینی معتبری از رفتار مواد در شرایط حاد محیطی ارائه می دهد و حالت های احتمالی بروز ایراد و مشکل در مواد و محصولات را نشان می دهد. با دانستن این حالت های احتمالی بروز مشکل، حالا محققین و تولید کنندگان می توانند راه حل هایی را برای حل این مشکلات احتمالی در نظر بگیرند. در زمانی که مسئله رقابت مطرح بوده و تولید و ارائه سریع محصول به بازار ضروری است، اهمیت استفاده از چمبر تست حرارت و برودت مشخص تر می شود. استفاده از این چمبرهای تست حرارت و برودت هزینه های تولید محصول را کاهش داده و در واقع نوعی صرفه جویی در وقت و هزینه به شمار می آید.

از سوی دیگر همچنین تست حرارت و برودت به محققین کمک می کند تا نقاط ضعف مواد یا قطعات را پیدا کنند، طراحی محصول را بهبود بخشند و کیفیت آن را بالا ببرند. همه این ها باعث می شود تا با اطمینان بیشتری محصول نهایی به دست مشتری برسد و در نهایت رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت.

معرفی چمبر تست حرارت و برودت

انواع محفظه تست حرارت و برودت

چمبر تست حرارت و برودت بر اساس مدل انتخاب شده می تواند از دمای منفی 70 درجه سانتی گراد تا دمای مثبت 180 درجه سانتی گراد را برای کاربر فراهم کند. نرخ تغییر دمایی هم می تواند از 1 تا 15 درجه متفاوت باشد.

چمبر تست حرارت و برودت در دو مدل معمولی و یونیت مجزا ارائه می شود. در انواع یونیت مجزا، گرما و صدای کمپرسور و کندانسور ها به فضای بیرون از آزمایشگاه دفع می شود. این نوع از چمبر تست حرارت و برودت برای محصولات حساس به لرزش مناسب تر هستند. در واقع این نوع از چمبرهای تست حرارت و برودت، شبیه سازی شرایط جوی را همزمان با تست های لرزش، کشش و دوران  فراهم می کنند.

نحوه انجام تست در چمبر تست حرارت و برودت

در مورد نحوه انجام تست حرارت و برودت نمی توان یک نسخه را برای کل صنایع پیچید. با توجه به صنعتی که در آن چمبر تست حرارت و برودت مورد استفاده قرار می گیرد، دستورالعمل های استاندارد متفاوتی تعریف شده است. صاحبان صنایع موظف هستند که بر اساس این دستورالعمل های استاندارد تست حرارت و برودت را در مورد مواد، قطعات یا محصول نهایی خود انجام دهند و نتایج را به مراجع استاندارد مربوطه ارائه دهند.  

در کل پس از تست شرایط اب و هوا و سایر شرایط تعریف شده، نمونه ها در داخل چمبر تست حرارت و برودت قرار می گیرند. در کل دوره آزمایش که مدت زمان آن نیز باید از قبل طبق دستورالعمل های استاندارد تعریف شده باشد، شرایط اعمال شده پایش می گردد. در بازه های زمانی تعریف شده نمونه ها از داخل چمبر نمونه برداری شده و آزمایشات لازم که آن ها نیز در دستورالعمل های استاندارد تعریف می شود، بر روی آن ها انجام می شود.

در نهایت نتایج کل آزمایشات جمع آوری شده و آنالیز می گردد. و حساسیت و آسیب پذیری مواد و محصولات مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در صورت نیاز اقدام اصلاحی برای رفع مشکلات ایجاد شده تعریف می گردد. در نهایت محصولی که با استفاده از چمبر تست حرارت و برودت مورد آزمایش قرار گرفته است، می بایست تمام استانداردهای محصول نهایی را پاس کرده و در برابر تمام شرایط حاد محیطی احتمالی مقاوم باشد.

بررسی چمبر تست حرارت و برودت

جمع بندی

استفاده از چمبر تست حرارت و برودت یا همان چمبر تست پلکانی یکی از راهکارهای بسیار مهم در زمینه تضمین کیفیت محصول پیش از ارائه به مشتری می باشد. با استفاده از این نوع از چمبرهای تست آزمایشگاهی می توان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی با قرار دادن محصول در معرض شرایط ایجاد کننده فرسایش و پیری، در مورد مقاومت و پایداری محصول در برابر شرایط حاد محیطی اظهار نظر کرد. با استفاده از نتایج حاصل از این چمبرها می توان نقاط ضعف محصول را بهبود بخشید و محصولی با اطمینان در کیفیت به مشتری عرضه کرد. از سوی دیگر استفاده از این چمبرها باعث کاهش هزینه های تولید کنندگان نیز می گردد. در واقع می توان گفت که استفاده از چمبر تست حرارت و برودت در صنایع یک معامله دو سر برد می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)