Language: Asset 14 FA

بررسی کامل اتاق تست و نگهداری

معرفی اتاق تست و نگهداری

امروزه که صنایع مختلف بسیار گسترده شده و در هر زمینه ای با یکدیگر در رقابت می باشند، اهمیت استفاده از یک اتاق تست و نگهداری یا چمبر تست پررنگ خواهد شد.

در این عرصه رقابت، بالا بردن کیفیت حرف اول را برای پیروزی بین تولیدکنندگان مختلف خواهد زد. استفاده از یک اتاق تست و نگهداری برای تضمین پایداری و کیفیت محصول یکی از عوامل مهم در این زمینه به شمار می آید.

در این مقاله با ارائه مطالب بسیار مهم در زمینه آشنایی با اتاق تست و نگهداری، با تاکید بر معرفی انواع این چمبرها، این دستگاه ها را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

اتاق تست و نگهداری چیست؟

اتاق تست و نگهداری که با عنوان چمبر تست یا محفظه تست شرایط محیطی نیز شناخته می شود از جمله ابزار مهم در دنیای صنعتی امروز محسوب می شود. تولیدکنندگان با استفاده از آزمایش محصولات خود در یک اتاق تست و نگهداری، قبل از ورود محصول به بازار، تضمین می کنند که محصولات در مواجهه با شرایط محیطی احتمالی پایداری و کیفیت مورد انتظار خود را حفظ می کنند.

یک اتاق تست و نگهداری در واقع یک دستگاه قابل برنامه ریزی و قابل کنترل است که می توان در آن رطوبت، دما، نور، فشار، خلاء، و سایر عوامل دلخواه موثر را تنظیم و اثر آن بر محصول را مورد بررسی قرار داد. در نتیجه با استفاده از اتاق تست و نگهداری، اثر تغییرات محیطی بر محصولات قابل پیش بینی بوده و می توان برای مقابله با آن ها چاره اندیشید و از این طریق از آسیب به محصول جلوگیری نمود.

با این توصیفات می توان یک سری مزایا را برای استفاده از اتاق تست و نگهداری در مراحل اولیه ی تولید یک محصول بر شمرد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش و تضمین کیفیت محصولات با انجام تست‌های مختلف در شرایط شبیه‌سازی ‌شده محیطی
  • کاهش هزینه‌ها با ‌پیشگیری از ضررهای مالی ناشی از خرابی و نقص محصولات
  • بهبود فرآیند طراحی و تولید با شناسایی نقاط ضعف محصولات در مراحل اولیه
  • رعایت استانداردهای کیفی
  • افزایش رضایت مشتریان
بررسی اتاق تست و نگهداری

انواع چمبر تست و نگهداری

انواع متنوعی از اتاق تست و نگهداری با کاربردهای متفاوت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

اتاق تست و نگهداری دما و رطوبت

اتاق تست و نگهداری یا محفظه تست دما و رطوبت دارای سیستم‌های کنترل دقیق دما و رطوبت و هستند. این چمبرها به محققین و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا قبل از عرضه محصول به بازار از پایداری آنها در برابر شرایط گوناگون آب و هوایی، از جمله دما و رطوبت متغیر، اطمینان حاصل نمایند.

اتاق تست و نگهداری پلکانی

اتاق تست و نگهداری یا چمبر پلکانی که با عنوان چمبر حرارت و برودت نیز شناخته می شود، یک ابزار تست پیشرفته است که شرایط محیطی واقعی را شبیه سازی می کند. این دستگاه با تسریع روند پیری و فرسایش، در در مدت زمان کوتاهی به درک رفتار مواد در برابر حالت های احتمالی خرابی کمک کرده و کیفیت محصولات را ارزیابی می کند.

اتاق تست و نگهداری شوک حرارتی

این نوع از اتاق تست و نگهداری ماده یا محصول مورد نظر را در معرض تغییرات ناگهانی و سریع دما قرار می دهد. در نتیجه محصولات قبل از ارائه به مشتری تغییرات ناگهانی دمایی را تجربه می کنند. با این کار آسیب پذیری محصول در شرایط احتمالی محیطی، که ممکن است در حین استفاده در معرض آن قرار بگیرد، ارزیابی می شود. در نتیجه با استفاده از یک چمبر شوک حرارتی می توان نقاط ضعف احتمالی محصول را پیش از عرضه به بازار شناسایی و رفع کرد.

بررسی کامل اتاق تست و نگهداری

اتاق تست و نگهداری تابش خورشیدی

اتاق تست و نگهداری تابش خورشیدی که با نام های چمبر تست تابش خورشیدی یا شبیه ساز خورشیدی نیز شناخته می شود، یکی از ابزارهای مهم در تست مواد و محصولاتی است که در هنگام استفاده در معرض تابش خورشیدی قرار دارند.

این چمبر با شبیه سازی تابش خورشیدی به بررسی اثرات طولانی مدت نور خورشید بر مواد و محصولاتی می پردازد که در معرض آن قرار دارند. از جمله صنایعی که در بخش تحقیق و توسعه خود به یک اتاق تست و نگهداری تابش خورشیدی نیاز دارند، می توان به هوا فضا، تولیدکنندگان پنل های خورشیدی و برخی از قطعات الکترونیکی اشاره کرد.

اتاق تست و نگهداری دورانی با 3 درجه آزادی

چمبر دورانی که نام های دیگر آن اتاق تست و نگهداری دورانی با 3 درجه آزادی یا محفظه تست موتور هواپیما می باشد، یک دستگاه بسیار پیشرفته برای آزمایش موقعیت های داینامیک می باشد. در این نوع از چمبرها، بر خلاف دیگر انواع، امکان حرکت در امتداد سه محور وجود دارد. اتاق تست و نگهداری دورانی با 3 درجه آزادی برای تست موادی مورد استفاده قرار می گیرد که در  معرض تنش های چند محوری قرار دارند.

مزایا اتاق تست و نگهداری

اتاق تست و نگهداری شرایط جوی

هدف از استفاده از محفظه تست اب و هوا یا چمبر تست شرایط جوی شبیه سازی سه لایه اوزون می باشد. این دستگاه ها برای شبیه سازی لایه های ازون می بایست شرایط متفاوت جوی، ارتفاع از سطح دریا، ترکیبات مختلف گازها، دماهای بالا و سطوح رطوبت متغیر را نیز شبیه سازی کنند. همچنین اتاق تست و نگهداری شرایط جوی می تواند فشارهای مختلف را کنترل کرده و حالت خلاء ایجاد نماید.

از چمبر تست شرایط جوی در صنایع تولید کننده هواپیماها، ماهواره ها یا هر محصول دیگری که در ارتفاع زیاد از سطح دریا مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده می شود.

چیلر های آزمایشگاهی

نوعی دیگر از دستگاه های آزمایشی تخصصی که در دسته بندی اتاق تست و نگهداری قرار می گیرند، چیلرهای آزمایشگاهی هستند که یک سیستم خنک کننده تخصصی می باشند. این دستگاه ها برای خارج کردن گرما از دستگاه ها و یا فرآیندهای آزمایشگاهی به منظور کنترل دما مورد استفاده قرار می گیرد.

چیلرها با جلوگیری از گرم شدن بیش از حد تجهیزات عمر آن ها را افزایش می دهند. همچنین در فرآیندهای آزمایشگاهی، کنترل دما در به دست آوردن نتایج معتبر بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر بعضی از مواد و محصولات حساسیت بسیار زیادی به دمای محیط دارند و نیاز است که در دماهای بسیار پایین نگهداری شوند. تمام این موارد استفاده از یک چیلر آزمایشگاهی را ناگزیر می کند.

چیلرهای آزمایشگاهی بر اساس میزان دمای سردی که ایجاد می کنند و همچنین بر اساس سایز آن ها انواع مختلفی دارند. برای مثال چیلر های آزمایشگاهی فوق سرد دمای بسیار پایین در حدود منفی هفتاد درجه سانتی گراد ایجاد می کند. از سوی دیگر مینی چیلر ها که سایز کوچکی دارند، با اشغال فضای کم، برای آزمایشگاه هایی با فضای محدود طراحی شده اند.

آون خلاء

آون خلاء نیز که در واقع نوعی اتاق تست و نگهداری محسوب می شود، با نام محفظه پر فشار نیز شناخته می شود. این نوع از دستگاه ها در صنایعی مانند داروسازی، هوا فضا و علم مواد، در زمان هایی که شرایط خلاء مورد نیاز است، مانند خشک کردن نمونه های حساس استفاده می شود. امروزه این آون ها به دلیل تسهیل کردن کارها، در آزمایش کنترل کیفیت و بخش تحقیق و توسعه صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب اتاق تست و نگهداری

آون ضد انفجار

آون ضد انفجار نوع دیگری از اتاق تست و نگهداری است که از آن در مواردی استفاده می شود که خطر انفجار مواد شیمیایی وجود دارد. در واقع استفاده از این نوع آون ها در تحقیقات علمی و صنعتی جنبه ایمنی داشته و محیطی امن را برای این نوع از مطالعات فراهم می کند.

در این نوع از آون ها بخارات انفجاری حاصل از تست مواد جمع و نگهداری شده و از اشتعال ناگهانی آن‌ها جلوگیری می شود. این نوع از آون ها در صنایع پتروشیمی، هواپیما و الکترونیک کاربرد دارد.

سیستم رطوبت گیر صنعتی

اکنون می خواهیم به اختصار با نوع دیگری از اتاق تست و نگهداری، تحت عنوان سیستم رطوبت گیر صنعتی که نام دیگر آن دستگاه ضد شبنم می باشد، آشنا شویم.

گاهی در صنایع با تجهیزات یا موادی سر و کار داریم که حفظ سطوح رطوبت ایده آل برای آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یا از سوی دیگر ممکن است محیطی که در آن کار می کنیم و به تحقیق یا تولید می پردازیم سطح رطوبت بالایی داشته باشد که این رطوبت بیش از حد می تواند به مواد، ابزار، محصولات و در نهایت به بهره وری کلی آسیب جدی وارد کند. در این موارد یک راه حل پیشرفته و در عین حال آسان برای مقابله با رطوبت بیش از حد، استفاده از سیستم رطوبت گیر صنعتی می باشد.

استفاده از رطوبت گیر صنعتی در واقع در این صنایع یک صرفه جویی در وقت و هزینه و سرمایه گذاری محسوب می شود.

ایرکاندیشن

ایرکاندیشن یا دستگاه تهویه مطبوع یک اتاق تست و نگهداری نیست بلکه برای حفظ دما و رطوبت مطلوب یک فضا یا اتاق مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیز گرمای اضافه را از یک فضا حذف کرده و آن را با هوای مطبوع تر جایگزین می کند. در این دستگاه ها قابلیت تنظیم دما در مقدار مورد نظر وجود دارد. از جمله کابردهای دیگر یک ایرکاندیشن کنترل بار میکروبی موجود در هوا با تصفیه هوای موجود می باشد.

از مزایای استفاده از تهویه مطبوع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسایش و راحتی کارکنان و افراد حاضر در یک محیط
  • حفظ و افزایش کیفیت مواد و محصولات در محیط انبارش آن ها
  • محافظت از دستگاه ها و تجهیزات در برابر گرمای بیش از حد و افزایش طول عمر آنها
  • کنترل انتشار میکروارگانیسم های موجود در هوا بخصوص در فضاهای بیمارستانی و کلین روم ها

جمع بندی

در دنیای امروز اهمیت استفاده از انواع مختلف اتاق تست و نگهداری یا چمبر تست در مراحل تحقیق و توسعه، تولید، آزمایش و انبارش مواد و محصولات بر کسی پوشیده نیست. استفاده از انواع با کیفیت و تخصصی این دستگاه ها با توجه به امکاناتی که فراهم می کنند، نه تنها تضمین کننده کیفیت محصولات برای مصرف کنندگان می باشد بلکه هزینه های تولیدکنندگان را نیز کاهش داده و نوعی صرفه جویی و در واقع سرمایه گذاری محسوب می گردد.

5/5 - (1 امتیاز)